Poza konkursem 2012 - Eksperymentalne filmy z Shoah Film Collection

        Program 2012 pdf
Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa
Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Anne Frank odnosi się do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, w którym to Orfeusz próbuje wyciągnąć swoją ukochaną z Hadesu. Jej wypowiedŹ jest zarówno filozoficzna, jak i pełna emocji. Próbuje zrozumieć, dlaczego człowiek potrafi zawieŚć drugą osobę w imię miłoŚci.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa „Capacity” to film metafora ukazujący siłę zła tkwiącego w każdym człowieku. Abstrakcyjna kompozycja i wzruszająca Ścieżka dŹwiękowa składają się na prawdziwe piękno tego obrazu.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa LuŹna adaptacja powieŚci włoskiego pisarza Prima Leviego „Czy to jest człowiek”. Film nawiązuje do tematów pamięci, tragedii i prawdy. Wykorzystując cytaty z książki Leviego, autorka wzywa odbiorców, aby nigdy nie zapominali o tym, co się wydarzyło. Woda, liŚcie oraz drzewo to metafora wspomnień, które podobnie jak te trzy elementy trwają, dopóki człowiek ich nie zniszczy.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Wzruszająca opowieŚć o wojennych losach członków rodziny autorki filmu. Tytułową „drogę donikąd” rodzina reżyserki bezskutecznie próbowała pokonać, chcąc wyciągnąć rodziców jej ojca z obozu koncentracyjnego. W filmie zaprezentowano dziesięcioczęŚciową instalację, którą reżyserka wykonała wraz ze swoim ojcem w latach 1990-1993.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Raz do roku piątka przyjaciół spotyka się w innym zakątku Świata, aby zagrać w grę pamięciową. W roku 2010 miejscem ich spotkania był pomnik Pomordowanych żydów Europy w Berlinie. To miejsce jest Środkiem mapy myŚli, z którego wychodzi niezliczona iloŚć skojarzeń.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa W naturze nie jest możliwe, aby kształty były niezmienne, trwałe. Podobnie jest z człowiekiem. Kiedy wydarzy się taka tragedia, jaką było Shoah, człowiek traci swoje człowieczeństwo. Film ukazuje zmiennoŚć kształtów ludzkiego ciała, które w końcu znika. Pozostaje jedynie czerwona plamka. Nawet jeŚli tylko w pamięci...

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa „Mamo” to film nakręcony za pomocą telefonu komórkowego. Przywołuje uczucia i wspomnienia związane z macierzyństwem wywołane wizytą w obozie koncentracyjnym w Brzezince.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Film powstał specjalnie na potrzeby projektu „Shoah”. Jest to film bez słów.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Spacer wokół pomnika upamiętniającego Holendrów zamordowanych w obozie koncentracyjnym w Dachau.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Dyskusja Anne Frank z Zygmuntem Freudem na temat przypadku uprowadzenia człowieka, które wpłynęło na jego seksualnoŚć. W główne role wcielają się reżyserka filmu i jej ojciec, zawodowy psychiatra. Ich rozmowa to improwizowane reakcje na fikcyjną opowieŚć o uprowadzeniu przez kosmitów Alicji ze znanej powieŚci „Alicja w Krainie Czarów”.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Prezentacja 57 znanych autorce niemieckich słów w kolejnoŚci, w jakiej je pamięta. Te słowa mają Świadczyć o jej pochodzeniu (żydowskie), narodowoŚci (grecka), wieku (57 lat), poglądach politycznych (lewicowe), identyfikacji kulturowej (artystka) oraz wykształceniu (tytuł profesora).

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Intrygująca opowieŚć o tych, którym udało się przetrwać. Bohaterami filmu są człowiek, wrona i pies wędrujący przez zimowy krajobraz.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa OpowieŚć o trzypokoleniowej rodzinie niemieckich żydów, której, pomimo wszelkich przeciwnoŚci, udało się przetrwać wojnę w podziemiach Berlina i okolicach. Przeżycia rodziny Graetz zostały pokazane z punktu widzenia szeŚcioletniej Anity. Film wykonany techniką animacji poklatkowej.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Jedną z form masowego mordu na więŹniach obozów koncentracyjnych było umieszczanie ich w komorach gazowych, które wyglądem przypominały łaŹnie z prysznicami. Aby uniknąć paniki, zachowywano wszelkie pozory, które pozwalały skazańcom wierzyć w to, że idą tylko wziąć prysznic. Film pokazuje taką obozową „łaŹnię”. W „Przebieralni” wykorzystano oryginalne materiały z obozu nagrane tuż po upadku drugiej wojny Światowej.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Film nawiązuje do przeprowadzonych pod koniec XX wieku spotkań autora z osobami, którym udało się przetrwać Shoah. „To jest nagranie” to kompozycja stworzona ze zdjęć z albumu rodzinnego autora oraz nagrań dŹwiękowych. W tej pracy dotyczącej postpamięci efekty wizualne i dŹwiękowe podkreŚlają proces wymazywania wspomnień z pamięci.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Ten film to swoista zachęta do wzięcia udziału w dyskusji. Namawia milczące do tej pory ofiary do wypowiedzi, udziela im głosu. Ich zdanie może mocno wpłynąć na innych. Być może odbiorcy odnajdą w nim wskazówkę, jak przetrwać.

Kinoteka, PKiN Pl. Defilad 1, Warszawa Ten film to oddanie czci ponad szeŚciu milionom żydów zamordowanych podczas drugiej wojny Światowej. Ogień i rozbite szkło symbolizują brutalny pogrom ludnoŚci żydowskiej, jaki miał miejsce w całej Europie.