Filmy - poza konkursem 2007

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 13.11. wtorek, 18:45

Andrzej Wajda
Andrzej Wajda
reż. Jerzy Domaradzki
Polska, 1976

Szkic biograficzny o Andrzeju Wajdzie, przedstawiający drogę twórczą reżysera poprzez fragmenty jego filmów, od Pokolenia do premiery Bez znieczulenia, a także fragmenty spektakli teatralnych wystawianych w Warszawie i Krakowie. Twórca mówi o swoim stosunku do sztuki, o wydarzeniach historycznych, które przenosił na ekran, o tym, dlaczego zajmuje się reżyserią. Osią narracyjną filmu są zdjęcia z planu Człowieka z marmuru umożliwiające obserwację jego warsztatu.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 14.11. środa, 20:00

Bez znieczulenia
Bez znieczulenia
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1978

Bohaterem filmu jest znany dziennikarz telewizyjny, korespondent zagraniczny Jerzy Michałowski, przeżywający kryzys życia osobistego i zawodowego. Niespodziewanie opusza go żona. Motywy jej postępowania są dla Jerzego zupełnie niezrozumiałe. Podejmuje więc rozpaczliwą walkę o utrzymanie ich związku. W telewizji szefowie krytycznie oceniają jego programy, zawieszono jego wykłady na uniwersytecie, a także służbowy wyjazd za granicę. W życiu dotychczasowego człowieka sukcesu wszystko zaczyna się walić. Ciężar życiowych porażek jest dla niego tym trudniejszy do udŸwignięcia, że całkowicie niespodziewany i nie poprzedzony żadnymi sygnałami ostrzegawczymi. Film Wajdy w sposób bezkompromisowy obnaża mechanizmy rządzące ówczesną rzeczywistością społeczną, tak mocno uwikłaną w zależności polityczne. Wielkim atutem filmu pozostają wybitne kreacje czołówki polskich aktorów. Andrzej Wajda wystąpił tu w epizodycznej roli jako uczestnik teleturnieju

Sala SGH, Al. Niepodległości: 08.11. czwartek, 9:50-12:15

Black Book, The
Black Book, The
reż. Paul Verhoeven
Holandia / Belgia / UK / RFN, 2006, 145`

Historia żydowskiej piosenkarki, która w 1944 r. przyłącza się do holenderskiego ruchu oporu pod pseudonimem "Ellis". Uwodzi niemieckiego oficera zaczynając swoją misję. Kiedy w 1945 r. zostaje oswobodzona rozpoczyna prywatne śledztwo by ustalić, kto ją zdradził… Nominacja do Oscara dla Najlepszego Filmu Obcojęzycznego`06.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 09.11. piątek, 18:00

Ceramika Iłżecka
Ceramika Iłżecka
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1951, 10`

Zrealizowany na czwartym roku studiów dokument o garncarzach z Iłży i ich wyrobach a także o tradycji wyrobu ceramiki w tym regionie. W założeniu Ceramika... była filmem interwencyjnym. Garncarze opowiedzieli Wajdzie o swoim rozgoryczeniu dotyczącym zarobków, oraz narzucaniu ujednoliconych wzorów ograniczających indywidualność twórczą. Reżyser został jednak nakłoniony do rezygnacji z tego zamiaru i zrealizował kompetentną, wykazującą znajomość przedmiotu i pięknie od strony artystycznej sfilmowaną, ale bardzo „poprawną” historię. W ramach pewnej rekompensaty […] Ekipa zaprosiła do Iłży dyrektora Cepelii, który obiecał szkolenie kadr i wybudowanie domu kultury; narada z jego udziałem stanowiła optymistyczny finał filmu - napisał Tadeusz Lubelski w książce „Wajda”.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 14.11. środa, 18:45

Człowiek z szuflady

reż. Aleksander ścibor-Rylski
Polska, 1993, 54`

Film o Aleksandrze ściborze-Rylskim, pisarzu i scenarzyście (na podstawie jego scenariuszy zrealizowano około 30 filmów). Autorzy ukazują, jak pisarz debiutujący w okresie socrealizmu stopniowo zrażał się do systemu, jak zatrzymanie przez cenzurę publikacji „Pierścionka z końskiego włosa” (na podstawie którego powstał po latach film Andrzeja Wajdy Pierścionek z orłem w koronie) spowodowało niechęć do pisarstwa i ucieczkę w świat filmu. Dokument zawiera też minireportaż z planu Pierścionka z orłem w koronie, wypowiedzi przyjaciół i znajomych pisarza a także cytaty z filmów Andrzeja Wajdy opartych na scenariuszach ścibora-Rylskiego: Popioły, Człowiek z żelaza, Człowiek z marmuru.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 09.11. piąte, 18:00

Idę do słońca
Idę do słońca
reż. Andrzej Wajda
Polska 1955, 13`

Dokument poświęcony Xaweremu Dunikowskiemu, nakręcony w jego pracowni. Chociaż znany rzeŸbiarz był krytykowany za swój artystyczny ukłon w stronę sztuki socrealizmu, co umocniło jego pozycję w PRL, Wajdę ten etap jego biografii zupełnie nie interesował. Reżyser złożył hołd artyście – samotnikowi bez artystycznych spadkobierców. Epilog filmu ilustruje metaforę zawartą w pracy rzeŸbiarza – Autoportret. Idę ku słońcu. Wiekowy artysta – film był zrealizowany na jego 80-te urodziny – wspina się po kamiennych schodach, usytuowanych w naturalnej scenerii, prawie „sięgając nieba”. W chwili, gdy osiąga szczyt schodów, kamera ukazuje szeroką przestrzeń wypełnioną blokami skalnymi, „lasem rzeŸb”. Film został uznany za kontrowersyjny i wywołał liczne dyskusje. Jest połączeniem wykładu na temat twórczości Dunikowskiego z artystyczną, wyszukaną ekspozycją jego prac. Największą słabością filmu w opinii krytyki i samego twórcy był zły komentarz a przede wszystkim fakt, że reżyser nie dopuścił do głosu samego rzeŸbiarza.

Kino Silver Screen, ul. Puławska: 08.11. czwartek, 20:00

Katyń
Katyń
reż. Andrzej Wajda
Polska, 2007,125`

Po inwazji hitlerowskich Niemiec na Polskę, 17 wrz. 1939 do Polski wkracza Armia Radzieckia. Polscy oficerowie trafiają do sowieckiej niewoli. Anna, żona rotmistrza Ułanów, czeka na męża, a oczywiste dowody, że został zamordowany przez Rosjan przyjmuje z niedowierzaniem...

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 09.11. piątek, 18:00

Kiedy ty śpisz
Kiedy ty śpisz
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1953, 11`

Na piątym roku powstał poetycki dokument poświęcony ludziom pracującym nocą, ilustracja wiersza Tadeusza Kubiaka. Ujęciem ramowym były sceny najpierw kładzionego do snu, a na końcu budzącego się dziecka. Film jednak w ocenie samego twórcy nie był udany i Wajda nie zdecydował się na to, by była to jego praca dyplomowa.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 14.11. środa, 16:30

Korczak
Korczak
reż. Andrzej Wajda
Polska/Niemcy, 1990, 113`

Janusz Korczak z wykształcenia był lekarzem, z zamiłowania pedagogiem i psychologiem. Działał w instytucjach charytatywnych, wykładał w Instytucie Pedagogiki Specjalnej, pisał powieści społeczne i książki dla dzieci. Był kierownikiem dwóch warszawskich sierocińców. W czasie wojny chronił żydowskie sieroty przed okrucieństwem i szaleństwem hitlerowskiego systemu, a kiedy nie było już dla nich ratunku poszedł z nimi dobrowolnie na śmierć w komorze gazowej. Był człowiekiem heroicznym, jednym z tych, którym w czasach pogardy udało się zachować człowieczeństwo i godność. Pomysł filmu o doktorze Korczaku powstał jeszcze w latach 60., scenariusz napisała Agnieszka Holland w roku 1982, ale do realizacji Andrzej Wajda mógł przystąpić dopiero siedem lat póŸniej. Stworzył dzieło powściągliwe a nawet ascetyczne w swej czarno-białej fakturze, jednak pełne ciepła i poezji, przepojone niekłamanym podziwem dla swego bohatera. Kreacja Wojciecha Pszoniaka w głównej roli z pewnością należy do ciekawszych w jego karierze.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 10.11. sobota, 16:45

Krajobraz po bitwie
Krajobraz po bitwie
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1970, 101`

Zespół „Wektor”, WFD Warszawa, WFF ŁódŸ, Polska 1970 Akcja filmu, który próbuje odpowiedzieć na pytanie, jaki wpływ na psychikę człowieka miało przeżycie piekła obozu koncentracyjnego, rozgrywa się na terenie jednego z nich, wyzwolonego przez amerykańskie wojska. Wśród byłych więŸniów jest młody Polak, poeta, który nie chce brać udziału w sporach rodaków, ich antagonizmach i zawiści, z których obóz ich nie wyleczył, a za to wyrobił w nich obsesyjne pragnienie nieustannego jedzenia. Tadeusz zamyka się w sobie i w książkach, które z zapamiętaniem czyta. Kiedy do obozu przyjeżdżają kobiety, chłopak poznaje młodą Żydówkę. Dziewczyna jest oburzona zachowaniem współwięŸniów. Wspólna wyprawa obojga poza obręb obozu daje nadzieję na pogłębienie ich związku, ale uczucia budzą się w młodym człowieku zbyt póŸno. W 1970 roku film otrzymał „Złotą Kaczkę” miesięcznika „Film”. W 1971 roku został nagrodzony „Złotym Globusem” na festiwalu Cineteca Italiana w Mediolanie, a w następnym roku otrzymał nagrodę na festiwalu w Kolombo

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 11.11. niedziela, 17:45

Miłość dwudziestolatków
Miłość dwudziestolatków
reż. Andrzej Wajda
Francja/Japonia/Włochy, 1962, 117`

Producent Pierre Roustang zaproponował francuskiemu reżyserowi François Truffaut realizację nowelowego filmu o młodym pokoleniu z początku lat 60. ubiegłego wieku. Truffaut oprócz realizacji własnej noweli stał się koordynatorem całości filmu i sam dobrał sobie współpracowników. Reżyserię noweli niemieckiej powierzył synowi podziwianego przez siebie Maxa Ophülsa, a nowelę włoską zrealizował starszy syn Roberto Rosselliniego. Do współpracy zaprosił jeszcze Andrzeja Wajdę i młodego Japończyka Shintaro Ishiharę. Wszyscy twórcy realizowali wybrane przez siebie (najczęściej własne) scenariusze, nie poddani żadnej kontroli ze strony producentów. Efektem tego twórczego eksperymentu stał się film niezwykły, zadziwiająco spójny, rysujący portret wkraczającego w dorosłe życie pokolenia, znajdującego się na etapie traktowania życia nadal z młodzieńczym entuzjazmem ale też ze stopniową rezygnacją, narastającą wraz z nabieraniem życiowego doświadczenia.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 08.11. czwartek, 18:30

Na planie
Na planie
reż. Jerzy Ziarnik
Polska, 1968, 18`

Reportaż z planu zdjęciowego filmu Wszystko na sprzedaż, skupiający się głównie na pracy reżysera, Andrzeja Wajdy. Przez kilka dni ekipa Jerzego Ziarnika asystowała przy zdjęciach, rejestrowała proces kształtowania się koncepcji poszczególnych ról, przetwarzanie scenariusza w materię filmową. Ukazanie kulis powstawania filmu pozwala poznać problemy twórcze reżysera i metodę pracy z aktorami.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 08.11. czwartek, 18:30

Pan dziad z lirą
Pan dziad z lirą
reż. Sławomir Idziak and Andrzej Kotkowski
Polska, 1972 18`

Studium o pracy Andrzeja Wajdy na planie Wesela, adaptacji dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Twórcy śledzą budowanie poszczególnych ról w filmie, szczególnie skupiając się nad postacią Wernyhory.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 09.11. piątek, 9:50

Partisans of Vilna
Partisans of Vilna
reż. Josh Waletzky
USA, 1999, 130`

Mało znane karty z historii Zagłady ukazujące żydowska partyzantkę na Litwie pod przywództwem legendarnego poety Abby Kovnera. Unikatowe archiwalia czynią z filmu wyjątkową kronikę.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 08.11. czwartek, 20:30

Pokolenie
Pokolenie
reż. Andrzej Wajda
Polska 1954, 83`

Debiut fabularny Andrzeja Wajdy jest uznawany za jeden z ważniejszych filmów polskiej kinematografii powojennej. Został poświęcony pokoleniu Kolumbów – młodych ludzi żyjących w czasie okupacji, dokonujących różnych wyborów ideologicznych, ale mimo różnic w przynależności do organizacji podziemnych zjednoczonych jedną ideą – walki z okupantem. Wajda pokazuje ich patriotyzm, odwagę i poświęcenie (także w akcji niesienia pomocy walczącym w powstaniu w getcie Żydom) ale też pragnienie, by żyć na tyle normalnie, na ile to możliwe, kochać i być kochanym. Film powstał w czasie, gdy po śmierci Stalina i dojściu do władzy Gomułki polska sztuka mogła wreszcie odejść od socrealizmu. Nadszedł czas „odwilży”, a w filmie zaczął się rodzić kierunek nazwany póŸniej szkołą polską, rozpoczęty właśnie realizacją Pokolenia.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 10.11. sobota, 20:15

Samson
Samson
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1961, 117`

Akcja filmu rozgrywa się w Warszawie tuż przed wybuchem wojny i w czasach okupacji hitlerowskiej, poruszając problem skomplikowanych stosunków polsko - żydowskich. Młody człowiek pochodzenia żydowskiego, Jakub Goldberg, atakowany przez faszyzujących studentów, zabija w obronie własnej jednego z napastników i trafia do więzienia. Gdy wybucha wojna, Jakub opuszcza więzienie, by trafić za inne, jeszcze gorsze mury - warszawskiego getta. Udaje mu się uciec i znaleŸć schronienie u wielu życzliwych Polaków, ale czuje się samotny i wyobcowany z otaczającego świata. Chce powrócić do getta - ale getta już nie ma, zostało zniszczone po upadku powstania wznieconego przez Żydów i ich wywózce na śmierć. Mimo umiejscowienia akcji w konkretnych realiach historycznych, Samson ukazuje ponadczasowe dramaty postaw ludzkich.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 12.11. poniedziałek, 11:25

Swimming in Auschwitz
Swimming in Auschwitz
reż. Jon Kean
USA, 2007, 63’

Poruszające historie 6 kobiet z różnych części świata, które łączą wspólne tragiczne lata w Auschwitz, dziś spotykają się żeby wspominać te tragiczne przeżycia.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 08.11. czwartek, 18:30

Sygnowane Andrzej Wajda
Sygnowane Andrzej Wajda
reż. Andrzej Brzozowski
Polska, 1988

Film prezentujący twórczość plastyczną Andrzeja Wajdy oraz rozwiązania plastyczne w jego filmach. Jest to rodzaj filmowego collage’u, na który składają się wypowiedzi artysty, jego rysunki i szkice a także cytaty filmowe.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 12.11. poniedziałek, 9:50

Podwójne życie Ewy
The two lives of Eva
reż. Esther Hoffenberg
Francja, 2005, 85`

Przejmujący socjologiczny portret matki sfilmowany przez córkę, która odkrywa dziwną przeszłość jej podwójnej tożsamości: w Polsce była protestantką i Niemką, we Francji stała się Żydówką…

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 10.11. sobota, 18:45

Umarła klasa. Seans T. Kantora
Umarła klasa. Seans T. Kantora
reż. Reżyser
Polska, 1976, 72`

W czasie zdjęć do Człowieka z marmuru, podczas trzydniowej przerwy, Wajda postanowił zrealizować swoje marzenie by sfilmować spektakl Teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora „Umarła klasa”, głęboko zakorzeniony w historii zestaw scen i form z okresu romantyzmu, modernizmu, twórczości Brunona Schulza, Witkacego i Gombrowicza, czerpiący z mitologii, Biblii i dziejów żydowskich. Spektakl był bardzo osobistą wypowiedzią Kantora, którą Andrzej Wajda starał się wiernie przekazać, chociaż nie do końca zdaniem krytyki udało mu się odtworzyć ducha jednego z najważniejszych wydarzeń teatralnych w Polsce.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 11.11. niedziela, 20:00

Wesele
Wesele
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1972, 102`

Dzieło Wajdy jest znakomitą adaptacją wielkiego dramatu. Film, przy zachowaniu oryginalnej poezji w dialogach, nie nosi śladów swego teatralnego rodowodu, oddając w niezwykłej atmosferze tytułowego wesela odbywającego się w podkrakowskich Bronowicach wszystkie dylematy i problemy zawarte w młodopolskim utworze Wyspiańskiego. Konfrontacja intelektualna miejscowych chłopów i przybyszów z miasta, zderzenie poglądów i mentalności gości weselnych, problemy mniejszości narodowych i marzenia o wolności Polski – wszystko to zostało przekazane ustami postaci wyłaniających się z wirującego, roztańczonego tłumu, pogrążającego się w hipnotycznym transie bezwładności. Gwiazdorska obsada, kreacje, które przeszły do historii kina polskiego, podkreślające atmosferę przepiękne zdjęcia i muzyka czynią dzieło Wajdy wielkim i niezapomnianym. „Złote Grona” za reżyserię, scenariusz, scenografię i zdjęcia w Łagowie 1973 r., „Srebrna Muszla” w San Sebastian w tym samym roku.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 13.11. wtorek, 17:00

Wielki Tydzień
Wielki Tydzień
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1995, 93`

Na tydzień przed Wielkanocą, podczas trwającego w getcie warszawskim powstania w 1943 roku, młoda Żydówka zostaje ukryta przez byłego narzeczonego i jego obecną, ciężarną żonę, w ich mieszkaniu. Jej pobyt niepokoi mieszkańców kamienicy, obawiających się represji ze strony Niemców. Zwłaszcza jedna z sąsiadek domaga się usunięcia z domu niepożądanej lokatorki, powodowana dodatkowo zazdrością o męża, zachwyconego urodą Żydówki. Jan obiecuje wyprawić Irenę z ich domu. Film opisuje dramat postaw moralnych Polaków wobec holokaustu, diametralne różnice zachowań w obliczu zagrożenia, ukazując je na tle zagłady getta, widzianej oczami Warszawiaków żyjących w koszmarnej codzienności okupowanego miasta.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 13.11. wtorek, 9:50

świadek nadziei, życie Karola Wojtyły - Jana Pawła II
Witness of hope, the life of Karol Wojtyla - John Paul II
reż. Judith Dwan Hallet
USA, 2001, 114`

Poeta, dramaturg, aktor, mistyk i głowa kościoła Rzym-Kat. Doświadczony przez terror wojny i ucisk komunizmu stał się jednym z największych światowych obrońców wolności wyznania i praw człowieka.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 16.11. piątek, 17:45

Wyrok na Franciszka Kłosa
Wyrok na Franciszka Kłosa
reż. Andrzej Wajda
Polska, 2000, 96`

Postać Franciszka Kłosa jest autentyczna, rzeczywiście istniał taki policjant i takie nazwisko nadał swojemu bohaterowi Stanisław Rembek, opisując jego losy w okresie II wojny światowej. Kłos pilnie wykonywał swoją pracę i pragnąc zarobić na utrzymanie rodziny nie zastanawiał się, że współpracując z Nazistami i łapiąc nie tylko przestępców, ale też konspiratorów i ukrywających się Żydów zasługuje na potępienie. Stopniowo jednak odezwały się w nim wyrzuty sumienia, które bez powodzenia próbował utopić w alkoholu. Kiedy doszło do tego, że Kłos na służbie zastrzelił Polaka, stając w obronie swojego kolegi Niemca, podziemie wydało na niego wyrok śmierci. Poczucie zagrożenia sprawiło jednak, że służył tym bardziej gorliwie i staczał się coraz niżej. Rembek, a w ślad za nim Wajda, nie ocenia jednak swojego bohatera, on sam siebie osądził: Nie ma dla mnie ratunku ani w tym życiu, ani w przyszłym. Jak pisał jeden z recenzentów: U Rembeka świat nie dzieli się na dobrych konspiratorów i złych kolaborantów. Granice dobra i zła są zatarte. Życie ludzkie straciło wartość. Zabijanie i odwet stały się regułą obowiązującą obie strony.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 12.11. poniedziałek, 11:25

Young musicians: Niggun by Ernest Bloch
Young musicians: Niggun by Ernest Bloch
reż. Yoram Gross
Australia, 2007, 8`

Dająca wiele do myślenia miniatura muzyczna. Utwory Blocha w krótkiej formie filmowej.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 09.11. piątek, 18:00

Zaproszenie do wnętrza
Zaproszenie do wnętrza
reż. Andrzej Wajda
Polska/RFN, 1978, 55`

Bohaterem filmu dokumentalnego jest Ludwig Zimmerer, zachodnioniemiecki dziennikarz, który przyjechał do Warszawy w 1956 roku i tu pozostał, zachwycony polską sztuką ludową. Wajda przedstawia niezwykłą osobowość Zimmerera, który opowiada o swojej pasji zbieracza a jego licząca kilkanaście tysięcy dzieł malarskich, grafiki, rzeŸb i makat kolekcja została tu sfilmowana w niezwykle piękny sposób.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 15.11. czwartek, 18:30

Zbyszek
Zbyszek
reż. Jan Laskowski
Polska, 1969,70`

Film montażowy Jana Laskowskiego jest doskonale skonstruowanym portretem nie tylko słynnego aktora, ale poprzez dobór przypomnianych ról także całego pokolenia, którego był przedstawicielem. Ramą kompozycyjną poszczególnych sekwencji jest powtarzające się ujęcie zamyślonego Zbigniewa Cybulskiego - jakby to on sam wspominał własne życie. Po obejrzeniu tego dokumentu łatwiej jest zrozumieć istotę mitu otaczającego aktora i uzmysłowić sobie wielkość jego talentu.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 15.11. czwartek, 20:00

Zdjęcia próbne
Zdjęcia próbne
reż. Agnieszka Holland, Paweł Kędzierski, Jerzy Domaradzki
Polska, 1976, 99`

Anka chce wyjechać z prowincjonalnego miasteczka i szansę na to upatruje w zaproszeniu na zdjęcia próbne do filmu, którego producenci poszukują zdolnych amatorów. W warszawskiej wytwórni poznaje Pawła, który też chce wykorzystać swoją szansę. Młodzi ludzie zaprzyjaŸniają się, Paweł opowiada Ance o swojej niewesołej przeszłości i pierwszych uczuciowych doświadczeniach. Następnego dnia dziewczyna, poproszona o zaimprowizowanie przed kamerą jakiejś sceny, odtwarza fragment ich intymnej rozmowy. Scenariusz filmu zakładał kostrukcję nowelową, ale powstał utwór zaskakującą spójny, którego poszczególne wątki, realizowane przez troje reżyserów, łączą się w jedną całość myślową i konstrukcyjną, opowiadając o problemach etyki, uczciwości wewnętrznej i granicach, których nie wolno przekraczać, by nie zranić drugiego człowieka. Autentyzmu dodają filmowi sceny z prawdziwych zdjęć próbnych. W jednej z nich wystąpił Andrzej Wajda.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 16.11. piątek, 19:45

Ziemia obiecana
Ziemia obiecana
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1974, 140`

Karol Borowiecki zdobywa od swojej kochanki Lucy Zuckerowej informację o rychłym podniesieniu cła na bawełnę. Razem z Morycem Weltem i Maksem Baumem wykorzystują tę wiadomość, aby uzyskać kapitał zakładowy na budowę fabryki włókienniczej. Akcja filmu obfituje w epizody o ogromnej sile dramatycznej, stanowiące syntezę postaw moralnych w bezwzględnej walce o pieniądz. Sugestywna gra kilkudziesięciu świetnych aktorów, znakomita oprawa scenograficzna i pełne życia zdjęcia tworzą plastyczny, uderzający barwnością i różnorodnością obyczajową obraz konglomeratu polsko-niemiecko-żydowskiego Łodzi lat 80. i 90. XIX-go wieku. Ziemia obiecana otrzymała Wielką Nagrodę Festiwalu - Lwy Gdańskie (ex aequo z filmem Noce i dnie) w 1975 r., nominację do Oscara w kategorii najlepszego filmu zagranicznego w 1976 r., a także wiele nagród na polskich i zagranicznych festiwalach filmowych.

Kino Iluzjon, ul. Narbutta: 09.11. piątek, 18:00

Zły chłopiec
Zły chłopiec
reż. Andrzej Wajda
Polska, 1951, 6`

Nakręcona na trzecim roku studiów niema etiuda fabularna o chłopcu podglądającym potajemne spotkania starszej siostry z ukochanym. Szantażowana para przyjmuje warunki złośliwego malca, ale kiedy okazuje się, że rodzice akceptują ten związek, chłopak dostaje zasłużone lanie. Film był krytykowany za liczne niedociągnięcia.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 09.11. piątek, 12:10

ZORKI - hiding mom's secret
ZORKI - hiding mom's secret
reż. Zohar Wagner
Izrael, 2006`, 55`

Autorka filmuje historię własnej rodziny, w której panują: niedopowiedziane słowa, skrywane emocje, żale i bolesne przeżycia, ich przyczyną okazuje się romans matki z młodszym mężczyzną. Nagrody: Delray Beach Film Festival, Florida’07; Worldfest Houston Int. Film Festival, Texas’07; nominowany do: Israel Documentary Awards’07.

Poniższe produkcje filmowe są prezentowane w ramach zadania: Kulturalna Europa - poszukiwanie tożsamości językiem multimediów: - Sala SGH:

Sala SGH, Al. Niepodległości: 08.11. czwartek, 9:50

Black Book, The
Czarna księga
reż. Paul Verhoeven
Holandia / Belgia / UK / RFN, 2006, 145`

Historia żydowskiej piosenkarki, która w 1944 r. przyłącza się do holenderskiego ruchu oporu pod pseudonimem "Ellis". Uwodzi niemieckiego oficera zaczynając swoją misję. Kiedy w 1945 r. zostaje oswobodzona rozpoczyna prywatne śledztwo by ustalić, kto ją zdradził… Nominacja do Oscara dla Najlepszego Filmu Obcojęzycznego`06.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 09.11. piątek, 9:50

Partisans of Vilna
Partisans of Vilna
reż. Josh Waletzky
USA, 1999, 130`

Mało znane karty z historii Zagłady ukazujące żydowska partyzantkę na Litwie pod przywództwem legendarnego poety Abby Kovnera. Unikatowe archiwalia czynią z filmu wyjątkową kronikę.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 12.11. poniedziałek, 11:25

Swimming in Auschwitz
Swimming in Auschwitz
reż. Jon Kean
USA, 2007, 63’

Poruszające historie 6 kobiet z różnych części świata, które łączą wspólne tragiczne lata w Auschwitz, dziś spotykają się żeby wspominać te tragiczne przeżycia.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 12.11. poniedziałek, 9:50

Podwójne życie Ewy
The two lives of Eva
reż. Esther Hoffenberg
Francja, 2005, 85`

Przejmujący socjologiczny portret matki sfilmowany przez córkę, która odkrywa dziwną przeszłość jej podwójnej tożsamości: w Polsce była protestantką i Niemką, we Francji stała się Żydówką…

Sala SGH, Al. Niepodległości: 13.11. wtorek, 9:50

świadek nadziei, życie Karola Wojtyły - Jana Pawła II
Witness of hope, the life of Karol Wojtyla - John Paul II
reż. Judith Dwan Hallet
USA, 2001, 114`

Poeta, dramaturg, aktor, mistyk i głowa kościoła Rzym-Kat. Doświadczony przez terror wojny i ucisk komunizmu stał się jednym z największych światowych obrońców wolności wyznania i praw człowieka.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 12.11. poniedziałek, 11:25

Young musicians: Niggun by Ernest Bloch
Young musicians: Niggun by Ernest Bloch
reż. Yoram Gross
Australia, 2007, 8`

Dająca wiele do myślenia miniatura muzyczna. Utwory Blocha w krótkiej formie filmowej.

Sala SGH, Al. Niepodległości: 09.11. piątek, 12:10

ZORKI - hiding mom's secret
ZORKI - hiding mom's secret
reż. Zohar Wagner
Izrael, 2006`, 55`

Autorka filmuje historię własnej rodziny, w której panują: niedopowiedziane słowa, skrywane emocje, żale i bolesne przeżycia, ich przyczyną okazuje się romans matki z młodszym mężczyzną. Nagrody: Delray Beach Film Festival, Florida’07; Worldfest Houston Int. Film Festival, Texas’07; nominowany do: Israel Documentary Awards’07.

Ekran OFF:

Sztuka dialogu, reż. Katarzyna Lisiak, Polska, 2007, 30`, dokument
Sala SGH, Al. Niepodległości: 09.11. piątek, 12:10

Sztuka dialogu
Sztuka dialogu
reż. Katarzyna Lisiak
Polska, 2007, 30`

Reporterska relacja z warsztatów zorganizowanych przez reż. Tadeusza Słobodzianka. Po projekcji spotkanie z autorką.